loading...
welcome
علی جووون بازدید : 34 جمعه 27 بهمن 1391 نظرات (0)

مضرات و فواید مصرف گوشت بوقلمون

مضرات و فواید مصرف گوشت بوقلمون
آیا می دانید گوشت بوقلمون دارای چه فواید و مضراتی برای بدن می باشد ؟

بوقلمون ؛ گوشتی با طعم‌های مختلف
 استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است كه در كشور ما افزایش یافته و اغلب آن را در قفسه مواد پروتئینی فروشگاه‌های بزرگ به صورت تكه‌های ران و سینه بسته‌بندی شده یا به صورت درسته در برخی مغازه‌های عرضه‌كننده گوشت مرغ می‌بینیم، اما سوال اینجاست، با توجه به قیمت بالای گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ، آیا وارد كردن این گوشت به برنامه غذایی مفید است؟

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریك از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن كه اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شكاری را دارد.
افزایش حجم توده گوشت قسمت‌های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات كمتر نسبت به گوشت‌های مشابه ویژگی برجسته بوقلمون است.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه‌ای كه دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و به دلیل داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، كمترین سطح كلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A، B1، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود. یكی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A و نقش مهم تقویت سیستم ایمنی آن است كه بویژه در فصل سرما، مصرف آن به كودكان و سالمندان توصیه می‌شود.

توصیه‌ها
گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی كمی دارد و در هر 100 گرم آن تنها یك گرم چربی موجود است. تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده كنند. بد نیست بدانید گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و كلسترول كمتری از گوشت مرغ و گاو دارد.

این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین كمك كرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود.

مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیك مورد نیاز روزانه را تامین كرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.

اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند علائم بیماری ام‌اس را كاهش دهد، نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‌خوابی مزمن می‌شود.

این گوشت اگر فاقد مواد هورمونی باشد، می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان در حد مطلوب نگه داشته و منجر به افزایش عملكرد جنسی و افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و از پوكی استخوان جلوگیری كند.
بوقلمون‌ها به دلیل پاهای فعال در ناحیه ران‌ها دارای رگ‌های خونی بسیاری هستند. این رگ‌ها حاوی هموگلوبین‌های حاوی آهن هستند كه اكسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رسانند. بنابراین هرچه رنگ ماهیچه ران‌ تیره‌تر باشد مصرف آن برای كسانی كه كمبود آهن دارند مفیدتر است. اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری كرده و با كمك به عملكرد كبد، سموم بدن را دفع نماید.

مراقب باشید
گوشت بوقلمون دارای مقدار كمی اگزالات است. بنابراین بیماران مبتلا به سنگ كلیه اگزالاتی باید در مصرف آن محتاط باشند.
این گوشت به دلیل حاوی بودن اسید آمینه پورین در مبتلایان به نقرس باید به میزان بسیار كم‌مصرف شود.
 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

منبع : jamejamonline.ir
 
علی جووون بازدید : 42 جمعه 27 بهمن 1391 نظرات (0)

هفت ضرر مهم فست فودها

هفت ضرر مهم فست فودها
غذاهاي آماده يا فست فودها ، غذاهايي هستند كه خيلي آسان و سريع تهيه مي‌شوند، خوشمزه هستند، طرفداران بسياري دارند و در مقابل بسيار مضر هستند.
بسياري اگر از منزل دور باشند و گرسنه هم بلافاصله به سراغ اين غذاها مي‌روند اما متاسفانه به علت اين‌كه ذائقه بسياري به اين غذاها عادت كرده است و آن را لذيذتر از غذاهاي سنتي مي‌دانند حتي در منزل نيز به سراغ آنها مي‌روند. هفت ضرر مهم فست فودها عبارتند از:

1. چاقي:

اولين مشكل ناشي از مصرف غذاهاي حاضري است. اكثر اين غذاها براي سلامت انسان مضر است، او را چاق مي‌‌كند، و شانس ابتلاء به ديابت و حمله قلبي را به شدت افزايش مي‌‌دهد.
به گفته متخصصان انجمن گياه‌خواران آمريكا، مصرف فست‌فود بيش از يك بار در هفته سبب ايجاد چاقي به خصوص چاقي‌هاي موضعي در نواحي شكم و پهلوها مي‌شود.
براساس تحقيقات اين انجمن، بيش از 80 درصد مصرف‌كنندگان دايمي فست‌فود، افرادي چاق تلقي مي‌شوند به طوري كه به شكلي هماهنگ چاق نيستند و بيشترين تجمع چربي در ناحيه شكم، پهلوها، ران‌ها و باسن آنها است. در عين حال، چربي دور كبدشان را فرا گرفته و خيلي دير احساس سيري مي‌كنند.

2. افزايش چربي‌هاي مضر:

بيشتر غذاهاي حاضري سرخ ‌شده هستند و معمولا هم براي سرخ ‌كردن اين غذاها از روغن‌هاي نباتي جامد استفاده مي‌‌كنند. درصد اسيدهاي چرب اشباع و ايزومرهاي ترانس در اين روغن‌ها بالاست. اين چربي همان چربي مضري است كه مي‌تواند در ديواره سرخرگ‌ها رسوب كرده و آنها را مسدود ‌‌كند.

3. خوردن نوشابه:

يكي ديگر از مشكلات اين غذاهاي حاضري است. نوشابه‌هاي گازدار در كنار تمام اين غذاها عرضه و خورده مي‌شود. اسيد موجود در نوشابه‌هاي گازدار موجب فرسايش ميناي دندان شده و همچنين قند بالاي اين محصولات، پوسيدگي دندان ‌ها را تسريع مي‌كند.
به علاوه نوشابه‌ها فاقد ارزش غذايي بوده و به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي هستند كه موجب چاقي مي‌شوند. فراموش نكنيد كه نوشابه‌هاي رژيمي هم به دليل داشتن قند مصنوعي آسپارتام، اشتهاآور هستند.

4. كمبود مواد مغذي:

غذاهايي كه در فست فودها طبخ مي‌شوند، داراي ارزش غذايي پاييني از نظر ويتامين و املاح مورد نياز بدن هستند كمبود ارزش‌هاي غذايي يكي از مشكلاتي است كه كودكان و نوجوانان را در سن رشد تهديد مي‌كند.
اگر كودك در سنين پايين از نظر مواد مغذي كمبود داشته باشد، حتماً در دوران نوجواني نيز دچار اين مشكل خواهد بود.كودكان و نوجواناني كه زياد از اين غذاها استفاده مي‌كنند دچار كمبود كلسيم و ويتامين «د» هستند.

5. نمك فراوان و فشار خون:

بيشتر غذاهاي حاضر در منوي اين رستوران‌ها از نظر نمك بسيار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتي است.
از طرف ديگر به علت اين كه ذائقه ايراني‌ها شور بوده احتمال استفاده از مصرف مواد شور هم در كنار فست فودها وجود دارد كه مي‌تواند باعث بروز فشار خون در مصرف‌كنندگان شود.

6 . پرخوري:

يكي ديگر از مشكلات اين غذاهاست. وعده‌هاي غذايي فست‌ فود از نظر اندازه معمولا بزرگ‌‌تر از يك وعده غذاي خانگي است. در نظر داشته باشيد كه انرژي موجود در اين غذاها بسيار بيشتر از يك وعده غذاي خانگي در همان حجم است.

7. غذاهاي سنتي:

علاوه بر اين‌كه بخشي از فرهنگ ملت ماست داراي مواد مغذي بسيار خوب و سالمي است.
در سفره ايراني غذاهاي سالم از انواع سبزي، مواد لبني و تخم‌مرغ تهيه مي‌شود كه از نظر ارزش تغذيه‌اي نيز بسيار مناسب هستند اما گسترش فست ‌فود، نقش اين غذاها را كم مي‌كند. اين مساله موجب مي‌شود عادت‌هاي خوب تغذيه‌اي ما نابود شود.
منبع: www.asriran.com
علی جووون بازدید : 31 جمعه 27 بهمن 1391 نظرات (0)

10 دقیقه بعد : 10 قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

20دقیقه بعد : قند خونتان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک ‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود..

40 دقیقه بعد : حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌ چشمتان گشاد می‌شود، فشار خونتان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون
رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد : ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه بعد : اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

مدتی بعد : کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از
پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر : کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک‌پذیر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین
و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.

مضرات نوشابه هاي رژيمي :


در نوشابه هاي رژيمي به جاي شكر از شيرين كننده هاي مصنوعي عمدتاً آسپارتام استفاده مي كنند كه خود اين ماده، اشتهاآور است و مي تواند باعث سردرد، سرگيجه و كاهش حافظه شود. مصرف بيش از اندازه آسپارتام خالي از عارضه نيست. تومور مغزي، نقص عضو جنين و بروز حمله هاي صرع بعضي از اين عوارض هستند.

مصرف مداوم نوشابه به علت بالا بودن اسيد فسفريك آن باعث پوكي استخوان و پوسيدگي دندانها مي شود. همچنين خوردن نوشابه باعث چاقي و افزايش وزن مي شود. همچنين باعث توليد انسولين زياد در بدن مي گردد كه فرد را يك قدم براي ابتلا به ديابت نزديك مي كند. قند موجود در يك بطري نوشابه گازدار برابر با دو بسته شكلات است.


نوشابه ‌خورترین ملت جهان كدامند ؟!

سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران ۴۲ ليتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم !!! برای این که بیشتر تعجب كنيد، بد نیست بدانید که :
ميانگين مصرف نوشابه‌هاي گازدار در دنيا براي هر فرد 10 ليتر است.
در بيست سال اخير، مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور، نزديك به ۱۵ درصد رشد داشته است.
در طی همين بیست سال، مصرف شير و لبنيات، تنها حدود يك دهم درصد رشد كرده است.
سرانه‌ مصرف لبنيات در ايران
كمتر از يك سوم استاندار جهاني است.
طبق آمار، ۹۰ درصد كودكان ۲۴ ماهه تا ۱۲ ساله کشورمان، روزانه
حداقل يك بار پفك و نوشابه مصرف كرده‌اند.
25 درصد از كودكان ايرانى به نوعی با سوء تغذيه دست‌ به ‌گریبانند.

علی جووون بازدید : 35 جمعه 27 بهمن 1391 نظرات (0)

نوشابه (به انگلیسی: Soft drink)‏، در لغت به معنای هر چیز نوشیدنی می‌باشد. در کاربرد عامیانه نوشابه عبارت است از یک نوشیدنی خنک معمولاً شیرین.

محتویات

تاثیرات بر سلامتی

نوشابه نیز مانند هر خوردنی دیگر اگر بیش از اندازه مصرف نشود (مانند هر دو هفته یک بار) مضر نیست. در صورت مصرف بیشتر به نسبت مقدار آن عوارضش محسوس تر می‌شود.

نوشابه برای دندان شیری بسیار خورنده‌ است. بگونه‌ای که دندان کودک در یک ظرف نوشابه حل می‌شود. همچنین برای دندان‌های دائمی بدلیل کاهش مقاومت به خوردگی مضر است.

هر نوشابه حاوی کافئین، گاز کربن دی‌اکسید، اسید فسفریک و ۱۰ قاشق چای خوری شکر است. شیرینی زیاد شکر به خاطر وجود اسید فسفریک تا حدّ زیادی خنثی می‌شود.

از هنگام مصرف یک بطری کوچک نوشابه، موارد زیر رخ می‌دهد:

  • ۱۰ دقیقه بعد: شکر باعث ترشح یک جا و زیاد انسولین می‌شود.
  • ۲۰ دقیقه بعد: کبد شروع به تبدیل قند به چربی می‌کند تا قند خون بیش از این بالا نرود.
  • ۴۰ دقیقه بعد: جذب کافئینباعث موارد زیر می‌شود
    • افزایش فشار خون و لذا رها شدن قند در خون توسط کبد
    • بلوک شدن گیرنده‌های آدنوزین و لذا جلوگیری از خواب آلودگی
    • گشاد شدن مردمک‌ها
    • ترشح دوپامین
  • ۴۵ دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش یافته و موجب ایجاد سرخوشی می‌شود.
  • ۶۰ دقیقه بعد:
    • اسید فسفریک نوشابه به کلسیم و منیزیم و روی در معده می‌چسبد.
  • سپس کافئین به صورت ادرار آور عمل کرده بدن را تحریک به مقدار زیادی آب به همراه مقدار زیادی املاح جذب شده می‌کند.
  • با از بین رفتن اثر دوپامین فرد احساس حساسیت بسیار ویا بی حالی می‌کند.

گونه‌های نوشابه

بر پایهٔ دارندگی الکل

نوشابه‌های بدون الکل

مست کننده نیستند و استفاده از آنها در تمام جهان آزاد است. بیشتر این گونه نوشابه‌ها حاوی شکر زیاد هستند.

نوشابه‌های دارای الکل

این گونه نوشابه‌ها دارای موادی هستند که مست آور است و استفاده آن در بیشتر کشورها برای زیر ۱۸ ساله‌ها ممنوع است از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ویسکی، وودکا، بئوجولا

نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشتار اصلی: نوشابه انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی ملایم هستند که به عنوان زیادکننده انرژی بدن بیش از بقیه نوشیدنی‌های رایج به فروش می‌رسند. این نوع نوشابه‌ها دارای عوارض جانبی هستند.

بر پایهٔ طعم

  • پرتقالی (هر۱۰۰ گرم ۴۸ کیلوکالری)
  • کولا (هر ۱۰۰ گرم ۴۶ کیلوکالری)
  • سون آپ (هر ۱۰۰ گرم ۴۱ کیلوکالری)

شرکت‌های نوشابه‌سازی در کشورهای گوناگون

در ایران

خوشگوار، زمزم، رودان، نوشابه‌سازی ساسان و اشی مشی و...

در اروپا و آمریکا

  1. کوکاکولا
  2. پپسی‌کولا
  3. رد بول
  4. هایپ انرژی
علی جووون بازدید : 35 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (0)

 



بدنه این خودرو بسیار آیرودینامیک و جالب است به طوری که فشار باد به هیچ عنوان نمی تواند مانع از افزایش سرعت آن شود و همچنین کشیدگی این خودرو شبیه به بدن یک دلفین است.

سقف این خودرو تماما از شیشه درست شده است و همچنین بدنه آن نیز از فیبر کربن ساخته شده است. این قابلیت باعث می شود تا وزن خودرو کاهش یافته و سرعت آن افزایش می یابد.

این خودرو را بنز تا به حال به طور کامل تایید نکرده است اما به نظر می رسد تا سال های 2020 تصمیم به تولید آن بکند. این خودرو همچنین از یک موتور الکتریکی برای قدرت پیشران استفاده می کند.



علی جووون بازدید : 33 دوشنبه 16 بهمن 1391 نظرات (0)


سال ۱۳۹۲ سال مار

زمان تحویل سال: ساعت ۱۴ و ۳۱ دقیقه و ۵۶ ثانیه روز چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ هجری شمسی

مطابق ۸ جمادی الاولی ۱۴۳۴ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۳ میلادی




برای دانلود تقویم ماشین اینجا را کلیک کنید.

تعداد صفحات : 5

درباره ما
سلام من علی آفریده هستم نویسنده ی این وبلاگ. هرچه که می خواهید در این وبلاگ قرار داده ام اگر هم نبود بگویید تا بگذارم. فقط نظر یادت نره علی آفریده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 120
  • بازدید کلی : 4,047