loading...
welcome
علی جووون بازدید : 53 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

مهم‌ترین اشتباهات رژیم‌های لاغری

 

كاهش وزن, لاغری سریع, برنامه رژیم غذای

  محققان فهرستی از رایجترین اشتباهات را در رژیم‌های لاغری تهیه و اعلام كردند كه برای موفقیت در برنامه كاهش وزن نباید توسط برخی اشتباهات از مسیر كاهش وزن منحرف شد.

اولین و رایجترین اشتباهی كه افراد در برنامه كاهش وزن خود مرتكب می‌شوند محاسبه غلط كالری مصرفی در برنامه رژیم غذایی است.

بدترین روش برای شروع رژیم غذایی كاهش ناگهانی میزان كربوهیدرات و در نتیجه از دست دادن مایع زیادی از بدن می‌باشد. كاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد بلكه مستقیماً به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد.

در این برنامه‌ها چربی بدن كاهش نمی‌یابد بلكه در واقع تنها پروتئین از دست می‌رود كه برای كلیه‌ها بسیار خطرناك است. هنگامی كه این نوع رژیمها موقتا قطع شوند فرد مجدداً با افزایش وزن به صورت چربی مواجه می‌شود و اغلب میبینیم كه فرد حتی چاقتر از زمان قبل از رژیم شده است.

هرچه شب هنگام بخورید به چربی مبدل می‌شود، فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید. میزان كل كالری روزانه در برابر تعداد كالری كه می‌سوزانید تعیین كننده كاهش یا افزایش وزن است. بدن شما كالری شب یا روز را تشخیص نمی‌دهد. تنها میزان كالریها دریك روز مطرح است.

نكته منفی خوردن غذا در شب این است كه ممكن است دچار مشكلی به نام بازگشت اسید شوید كه در این صورت دچار سوزش سر دل خواهید شد.

برخی غذاها می‌توانند كالریها را بسوزانند، بعضی از غذاها، كمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم انرژی لازم دارند.

آرام غذا خوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مركز كنترل اشتهای مغز می‌شود. بنابراین آنچه كه خورده اید اشتهایتان را كم می‌كند و با غذای كمتر زودتر سیر می‌شوید. غذا خوردن سریع خود به خود چاق نمی‌كند ولی از آنجایی كه افرادی كه سریع غذا می‌خوردند به مكانیزم تنظیم اشتهایشان زمان كافی نمی‌دهند تا كار كند آنگاه بیشتر از میزان لازم غذا می‌خورند.

پروتئینها و كربوهیدراتها بدون توجه به منبع آنها، در هر گرم 4 كالری دارند. چربی نیز در هر گرم 9 كالری دارد، یعنی بیشتر از دو برابر پروتئین و كربوهیدرات. گوشت نه تنها در هر گرم چهار كالری دارد بلكه هر گرم چربی گوشت 9 كالری دارد.

هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد كالری آن نیز بیشتر خواهد شد و چون مصرف كالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می‌شود، در نتیجه خوردن گوشت نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلكه بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می‌كند.

مكملهای ویتامینی تمام احتیاجات بدن شما از جمله پروتئین، كربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز را برآورده نمی‌كند، بلكه این باور غلط در مورد تغذیه و رژیم است.

بسیاری از افرادی كه دارای رژیم كم كالری به همراه مكملهای غذایی پروتئینی و ویتامینی هستند دچار مشكلاتی شده اند كه به علت عدم توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده است مخصوصاً كلیه‌ها و كبد كه نمی‌توانند به این نوع رژیم سازگار شوند.

مهم نیست كه چه زمانی از 24 ساعت كالری مصرف می‌كنید، نتیجه نهایی یكی است. فرمول پایه این است كالری مصرفی در برابر كالری كه می‌سوزانید.

اگر در روز سه بار و هر بار چهارصد كالری بخورید یا 1200 كالری را در یك وعده مصرف كنید، بدن شما این تفاوت را درك نمی‌كند. ولی فراموش نكنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست زیرا اشتهای شما را بیش از حد تحریك می‌كند و نه تنها شما ناهار یا شام زیادتری می‌خورید بلكه در طول روز هم از انواع میان وعدهها مصرف می‌كنید.

برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش یابد.

اگر هدفتان از گرسنگی كشیدن كاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر كنید. به جای گرسنگی یك برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین كرده و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشتهای كم چرب و ماهی استفاده كنید. سعی كنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یك برنامه منظم ورزش كنید.

ننوشیدن مقدار كافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را كند كرده و ممكن است باعث اضافه وزن نیز بشود. آب ماده‌ای ضروری برای فعالیتهای متابولیك بدن، از جمله سوزاندن كالری محسوب می‌شود. خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه‌ها معمولاً زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می‌برند و دارای كالریهای بی ارزش بوده و باعث می‌شوند بعد از 30 دقیقه مجدداً احساس گرسنگی نمایید.

همچنین خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می‌شود.

منبع : Jamejamonline.ir

علی جووون بازدید : 50 یکشنبه 03 دی 1391 نظرات (0)

با کودک کنجکاو چگونه رفتار کنیم؟

 

کودک کنجکاو,روانشناسی,روانشناسی کودکان

 

سوال کردن یکی از قوی ترین ابزارهای تفکر عاقلانه و منطقی است، بنابراین با توجه به نقش بنیادی تفکر می توان دریافت، سوال کردن در هر زمینه ای شاه کلید موفقیت، خوشبختی و سعادت انسان است.

 

در اهمیت پرسشگری، ارسطو معتقد است چون یکی از پایه های عقلانیت، پرسشگری است، پس انسان به اندازه ای که پرسش، نقد و شک می کند خردمند است. کارکرد اساسی سوال کردن تا حدی است که یکی از ویژگی های انسان از همان نوزادی، حس کنجکاوی و پرسش است اما به جای رشد و تقویت آن، این حس عمیق و روشنگرانه به دلیل تربیت نادرست، بی حوصلگی و نداشتن حس مسوولیت در مقابل فرزندان از همان کودکی سرکوب می شود.

 

برخی والدین به جای اینکه خوشحال باشند فرزندشان مراحل رشد خود را به سلامت طی می کند، از سوالات فرزند خود کلافه شده و تصور می کنند کودکشان فضول است و به هر چیزی کار دارد در حالی که او با پرسش در حال یادگیری و شناخت دنیای اطراف خود است.

 

در این مقاله در گفت و گو با دکتر پیمان هاشمیان، روانپزشک، فوق تخصص کودک و نوجوان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صرفا به چگونگی رشد و پرورش حس پرسشگری در کودکی و نوجوانی می پردازیم.

 

● کنجکاوی از چه سنی آغاز می شود و طبق این ویژگی، کودک کنجکاو به دنبال چیست؟

 

یکی از ویژگی های شخصیتی ما، دقیقا از بدو تولد کنجکاوی است. به تدریج میزان کنجکاوی افزایش پیدا می کند. در واقع هدف از کنجکاوی جست و جوی یک پدیده جدید است. در واقع بچه ها از طریق کنجکاوی و جست و جو در حال آموختن هستند. تقویت جنبه کنجکاوی بچه ها اثرات سودمندی در موفقیت و سعادتشان خواهد داشت. هر چند بچه ها دوست دارند بدانند آدم های دوروبرشان و هر چیزی در اطرافشان است چه ویژگی هایی دارند، اما این اجازه دادن به این معنا نیست که بچه ها به هر چیزی دست بزنند. یک کودک باید بداند به هر چیزی نباید دست زد. به همین دلیل باید یک مرز درست کنیم، هم به دنبال این باشیم که کودکمان دنبال چیزهای جدید بگردد و از طرف دیگر نیز باید حدود مقررات کنجکاوی را برای او مشخص کنیم.

 

● با افزایش سن، دامنه کنجکاوی بچه ها چه تغییری می کند؟

 

کنجکاوی کودکان در سه ماهگی تا شش ماهگی معمولا در حول و حوش یک متر است. ازت شش ماهگی تا نه ماهگی معمولا در پیرامون خودشان در یک اتاق معمولی در فضایی دو، سه متری دنبال چیزهای جدید می گردند. از نه ماهگی تا دوازده ماهگی کنجکاوی آنها از این فراتر رفته و دوست دارند در خارج از محدوده پدر و مادر کنجکاوی و جست و جو کنند و بعد از آن، از یک سال تا یک و نیم سال، کودک دوست دارد کاملا در خارج از محدوده پدر و مادر کنجکاوی کند. بنابراین اگر می خواهیم کنجکاوی بچه خود را تقویت کنیم باید به این ویژگی ها توجه کنیم. برای نمونه در این فاصله ها به تناسب سن آنها وسایلی قرار دهیم که در معرض نگاه آنها قرار گیرد.

 

● بچه ها به طور طبیعی دوست دارند به هر چیزی دست بزنند اما والدین با امر و نهی و بکن، نکن های خود مانع کنجکاوی آنها می شوند. برای حل این مشکل چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

 

کودک به طور طبیعی دوست دارد به هر چیزی دست بزند و احساس خطر هم نمی کند بنابراین برای پرهیز از این بکن، نکن ها و این محدودیت ها ما به عنوان پدر و مادری خوب باید کاری کنیم که اطراف خانه ما ساختار داشته باشد، یعنی وسایل خطرناک و شکستنی را در اطراف آنها قرار ندهیم. به طور کلی هر اندازه خانه ما ساده تر باشد، تربیت نیز در آن ساده تر است زیرا چیزی در آنجا وجود ندارد که ما مدام مانعشان شویم و آنها را امر و نهی کنیم.

 

اگر خانه ساختار نداشته باشد کودک دوست دارد به هر چیزی دست بزند و کنجکاوی خودش را برآورده سازد، بنابراین باید تا جای ممکن وسایل را از چشم بچه دور کنیم. در نتیجه این کار باعث می شود کودک برای بازی کردن به ناچار به «اتاق بازی» رفته و در آنجا بازی کند که یقینا در این شرایط بچه ها باثبات تر، قانون مدارتر و مطیع تر بار خواهند آمد.

 

● حد و حدود کنجکاوی در بچه ها باید به چه میزانی باشد؟

 

باید از دو سالگی به بعد برای کنجکاوی بچه ها قانون درست کنیم. مثلا می گوییم قانون استفاده از وسایل خطرناک. برای تمرین استفاده از کبریت، بچه را می بریم بیرون شهر، به او می گوییم هیزم جمع کند و آن را آتش بزند.

 

به این شیوه بچه می داند استفاده از کبریت فقط در شرایط بیرون انجام می شود یا اگر می خواهد دست به وسایل خطرناک بزند ما باید قانونش را برای او مشخص بکنیم تا درک کند که می تواند کنجکاوی خود را البته طبق قانون و قالب خاصی برآورده کند.

 

گاهی اوقات برخی از والدین این احساس را دارند که اگر اجازه ندهند بچه ها به چیزی دست بزنند ممکن است عقده ای بار آیند. در این صورت اگر نیاز به کنجکاوی آنها را برآورده کنیم، بچه پرتوقع بار آمده و دوست دارد به هر چیزی دست بزند و بعدا برای ما مشکل ایجاد می شود. برای اینکه کنجکاوی بچه ها را در یک قالب علمی پیاده کنیم باید این قانون را از دو سالگی طی شش مرحله به بچه بگوییم.

 

مرحله اول: فرزند باید آماده باشد تا با والدین خود ارتباط برقرار کرده و قانون را درک کند.

 

مرحله دوم: باید اسم قانون را به بچه بگوییم. برای مثال، قانون عبور از خیابان.

 

مرحله سوم: قانون را به صورت جزیی بیان کنیم. برای مثال برای توضیح قانون بالا می گوییم، دست خود را به من بده، حال ابتدا سمت چپ را نگاه کرده، حرکت می کنیم و بعد سمت راست را نگاه می کنیم اگر ماشینی ندیدیم آهسته به آن طرف خیابان می رویم. بنابراین او می فهمد با اجرای قانون می تواند از خیابان عبور کند.

 

مرحله چهارم: اگر کودک به آنچه گفته شد عمل کرد به او امتیاز می دهیم.

 

مرحله پنجم: اگر قانون را اجرا نکرد او را تنبیه می کنیم. اگر آن مورد پرخطر بود از تنبیه های خشنی مانند محروم کردن و یا زمان سکوت استفاده می کنیم اما اگر رفتار بدش از مواردی بود که کودک قصد داشته صرفا مورد توجه قرار گیرد و عمدی در کار نبوده می توان از تنبیه های سبکی مانند جبران کردن آن خطا، گرفتن امتیاز و یا نادیده گرفتن رفتار او استفاده کرد.

 

مرحله ششم: وقتی ما مراحل اجرای قوانین مربوط به کنجکاوی را در هر زمینه ای برای کودکان توضیح دهیم، او یاد می گیرد که می تواند انتخاب کند اما صرفا طبق قوانینی که والدین برایش در نظر گرفته اند.

 

● آیا رشد کنجکاوی باعث رشد و پرورش خلاقیت نیز خواهد شد؟

 

رشد این ویژگی، زمینه ساز خلاقیت بعدی در کودک و نوجوان خواهد شد. همچنین باعث می شود او بتواند کارهایی انجام دهد که یادگیری های بعدی خود را نیز بهتر کند. در واقع وقتی کودک در حال کنجکاوی است سعی می کند چیزی را یاد بگیرد و همین یاد گرفتن زمینه ساز آموزش های بعدی است.

 

برای رشد خلاقیت باید کنجکاوی بچه ها را پخته کنیم. یعنی کاری کنیم که وقتی فرزندمان به چیزی دست می زند تفکر او فعال شود. مثلا وقتی دستخود را در درون رودخانه یا استخر فرو می برد از او بپرسیم دنبال چه می گردی؟ چه چیزی حس می کنی؟ الان زیر دست تو چه چیزی عبور می کند، سرد است یا گرم؟

 

بعضی از والدین به محض امتحان کردن کودکاو را رها می کنند. یعنی کنجکاوی او در مرحله اول متوقف می شود و به یادگیری عمیق نمی رسد. بنابراین با توجه به سن کودک خود، سوال هایی در ارتباط با موضوع کنجکاوی از او بپرسید، یعنی بگذارید وقتی با یک موضوع برخورد می کند از طریق «تکنیک پرسش»، با طرح سوال هاییب که با کلمات چرا، چگونه، چطور و ... شروع می شوند وادار به پاسخ دهی شوند.

 

حتی بعضی وقت ها نیاز به عمل کردن وجود دارد یعنی تجربه ای که کودک به دست می آورد را به عمل تبدیل کند. این شیوه باعث می شود رفتارهای کنجکاوانه او به کنجکاوی ساده تمام نشود بلکه به پدیده یادگیری تبدیل شود که در آن کودک چیزی یاد بگیرد.

 

کنجکاوی علاوه بر اینکه خلاقیت و هوش و یادگیری فرزندان را زیاد می کند، همچنین هیجانات را هم پخته می کند. بچه ای که کنجکاوی اش برآورده شده، احساس نشاط و شادابی می کند.

 

از ویژگی های دیگر کنجکاوی یادگیری های رفتاری است که در آنها ایجاد می شود. در واقع آنها می آموزند که چگونه عمل کنند. وقتی سعی می کنیم با تکنیک کنجکاوی بچه را از نظر فکری و هیجانی پخته کنیم، کودک آن را به عمل تبدیل می کند. وقتی به عمل تبدیل شد، رشد رفتاری هم صورت می گیرد. همچنین نوجوان و کودک ما در درون خانه آرام تر می شود و لجبازی و پرخاشگری او نیز کمتر می شود.

 

نظر شما درباره کسانی که بچه خود را از چیزهای خطرناک می ترسانند، مثلا دست کودک را به بخاری می چسبانند که او دیگر به آن دست نزند، چیست؟

 

این شیوه، بدرفتاری با بچه محسوب می شود. ما باید برای کودک خود توضیح دهیم که بعضی چیزها باعث آسیب زدن به ما می شوند؛ بنابراین نباید به آنها دست بزنیم. در اینگونه موارد اگر کودک توضیح خواست می توانیم به طور عملی آن را روی چیز دیگری امتحان کرده و از آنها درباره آن سوال کنیم.

 

مثلا می توانیم با یک چاقو یک تکه پنیر را برش داده و سپس از کودک خود بپرسیم، ببین این چاقو چقدر تیز است حالا به نظر تو اگر این چاقو به دست ما اصابت کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ توجه کنیم زمانی که نکته ای را توضیح می دهیم ابتدا نظر خود آنها را بپرسیم. اینطوری کودک بهتر موضوع را می فهمد.

 

● گاهی تکرار پرسش کودک، والدین را کلافه می کند. برای این مشکل چه راهکاری دارید؟

 

از طریق پرسش و پاسخ و حتی بعضی اوقات به عمل تبدیل کردن پرسش ها می توانیم میزن سوال کردن را تنظیم کنیم. زمانی که کودک از ما می پرسد یک گیاه چطور رشد می کند، می توانیم یک گیاه را نشان دهیم و از او بپرسیم به نظر تو گیاهان چطور رشد می کنند؟ یعنی سوال را با سوال جواب دهیم. اینطوری به آنها کمک می کنیم به جای پاسخ آماده، برای یافتن پاسخ تلاش کنند و تفکرشان فعال شود.

 

گاهی اوقات بچه ها سوال را برای یادگیری نمی پرسند، می پرسند تا مورد توجه قرار گیرند یا حواس والدین را پرت کنند، اینجاست که والدین کلافه می شوند. گاهی اوقات سوال های آنها متناسب با سنشان نیست و پدر و مادرها نمی دانند چه پاسخی بدهند.

 

ما باید آنها را وادار کنیم خودشان جواب سوال خود را پیدا کنند. اگر ما جواب سوالات آنها را خودمان بدهیم تنبل بار خواهند آمد و چون در مدرسه معلم این کار را انجام نمی دهد، از درس زده می شوند.

 منبع:مجله موفقیت

علی جووون بازدید : 28 یکشنبه 03 دی 1391 نظرات (0)

 

با پاسخ به 20 سوال به سرما خوردگی روحی خود پی ببرید

 

آزمون ساده روانشناسی,تست روانشناسی,تست روانشناسی جدید

 

افسردگی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانشناسی و اصلا شاید شایع‌ترین بیماری روحی- روانی باشد به همین دلیل است كه افسردگی را به عنوان سرماخوردگی روانی هم می‌شناسند. اما به چه كسی می‌گوییم افسرده؟

همه ما در طول هفته شاید چند بار احساس كنیم كه از همه چیز خسته شده‌ایم و هیچ موضوعی ما را خوشحال نمی‌كند و به هیجان نمی‌آورد. وقت‌هایی كه حتی حوصله حرف زدن یا درددل كردن با دوستان‌مان را هم نداریم. گاهی وقت‌ها آنقدر بی‌حوصله و بی‌انگیزه می‌شویم كه حتی فكر بیرون رفتن از خانه ما را اذیت می‌كند و ترجیح می‌دهیم تنها باشیم و مثلا ساعت‌ها به جای دوری خیره شویم یا جلوی تلویزیون بنشینیم و به صفحه رنگی خیره شویم. همه ما در طول زندگی در دوره‌های كوتاه و بلند احساس داشتن غم و اندوه را به خصوص هنگام از دست دادن نزدیكان یا هنگام از دست دادن شغلی تجربه كرده‌ایم و همه ما هم قادر به مقابله با این حوادث هستیم اما زمانی كه این اندوه بیش از اندازه و پایدار و عمیق باشد ممكن است منجر به بیماری افسردگی شود.

 

افسردگی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانشناسی و اصلا شاید شایع‌ترین بیماری روحی- روانی باشد به همین دلیل است كه افسردگی را به عنوان سرماخوردگی روانی هم می‌شناسند. اما به چه كسی می‌گوییم افسرده؟ كسی كه خلق و خوی افسرده با احساس غمگینی و اعتمادبه‌‌نفس پایین دارد و بی‌علاقگی و از كارافتادگی در قلمروهای زندگی فردی، اجتماعی و شغلی را از خود نشان می‌دهد و عملكردهای روزمره‌اش همچون خوردن، خوابیدن و سلامت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما از كجا می‌فهمید نشانه‌های افسردگی را دارید یا نه؟

 

بیماری جسم، بیماری روح را پنهان می‌‌كند؟

در افسردگی اساسی افكار خودكشی، حس نافذ نومیدی، احساس گناه به دلیل چیزهای كم‌اهمیت، احساس بی‌ارزشی و توهمات و هذیان، حواس‌پرتی، دشواری در تمركز، مشكل در حافظه، گیجی، گریه بی‌دلیل، بی‌حالی و خستگی، بی‌قراری، زودرنجی، بی‌توجهی به ظاهر، كم‌‌صحبت كردن، صدای آهسته و یكنواخت و بعضی ناراحتی‌‌های جسمانی دیده می‌شود. سردرد، اختلالات گوارشی، یبوست، شكایات قلبی و... ممكن است افسردگی را در خود پنهان كند.

 

اینها مقصر هستند

1- ژنتیك 2- مصرف برخی‌ داروها 3- ابتلا به بیماری‌های مزمن 4- علل روانی مانند: استرس، عوامل اجتماعی 5- یكسری صفات شخصیتی مانند اعتمادبه‌نفس پایین، وابستگی شدید، حساسیت در برابر استرس‌ها 6- شكست در زندگی مانند شكست در كار، ازدواج 7- مرگ یا فقدان عزیزان 8- گذر از یك مرحله زندگی به مرحله دیگر مثل یائسگی یا بازنشستگی ‌9- بیماری‌های روانی مثل اضطراب، عقب‌افتادگی ذهنی، سوءمصرف مواد و...

 

اینجا می‌خواهیم كار شما را ساده كنیم. با یك آزمون ساده روانشناسی به شما می‌گوییم چقدر در خطر ابتلا به افسردگی هستید و علامت‌های افسردگی را دارید یا نه، البته قطعا این تست جای معاینه و مشاوره روانپزشكان و متخصصان این حیطه را نمی‌گیرد اما می‌تواند تا حدود زیادی زنگ خطر یا زنگ آسایش را به صدا درآورد.

 

1- اشتهای خوبی دارم.

بله

خیر

 

2- زندگی روزانه من پر از چیزهایی است كه برایم جالبند.

بله

خیر

 

3- موقع كار، فشار و ناراحتی زیادی احساس می‌كنم.

بله

خیر

 

4- خیلی كم دچار یبوست می‌شوم یا اصلا دچار یبوست نمی‌شوم.

بله

خیر

 

5- هرچند وقت یك‌بار تهوع و استفراغ ناراحتم می‌كند.

بله

خیر

 

6- گاهی دلم می‌خواهد به زمین و زمان ناسزا بگویم.

بله

خیر

 

7- برایم مشكل است كه حواسم را روی كاری متمركز كنم.

بله

خیر

 

8- گاهی روزها،‌ هفته‌ها و حتی ماه‌ها بوده كه دست و دلم به كار نرفته است.

بله

خیر

 

9- خوابم آشفته و ناراحت است.

بله

خیر

 

10- اغلب مجبور بوده‌ام از كسانی اطاعت كنم كه به اندازه من درك و بینش نداشته‌اند.

بله

خیر

 

11- واقعا اعتمادبه‌نفس ندارم.

بله

خیر

 

12- بیشتر اوقات خوشحالم.

بله

خیر

 

13- گاهی وقت‌ها احساس می‌‌كنم كه واقعا آدم بی‌مصرفی هستم.

بله

خیر

 

14- در چند سال اخیر بیشتر اوقات حالم خوب بوده است.

بله

خیر

 

15- هیچ وقت حالم بهتر از حالا نبوده است.

بله

خیر

 

16- حافظه‌ام خوب است.

بله

خیر

 

17- اغلب سر تا پا احساس ضعف می‌كنم.

بله

خیر

 

18- اگر امکانش باشد استفاده از هر شیوه‌ای را برای پیشرفت بد نمی‌دانم.

بله

خیر

 

19- گاهی اوقات احساس می‌كنم سرشار از انرژی هستم.

بله

خیر

 

20- مواقعی بوده كه بدون علت خاص و برخلاف معمول با نشاط بوده‌ام.

بله

خیر

 

به خودتان نمره بدهید

اگر از بین این 20 سؤال، به 15 تا 20 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، به شما توصیه می‌‌شود كه حتما به روانشناس مراجعه كنید و مشكلات خود را با او در میان بگذارید.

سرما خوردگی روحی روانی,افسردگی

 

اگر به 10 تا 15 سؤال مانند كلید پاسخ دهید به شما توصیه می‌شود كه در مورد علائق‌تان و نشانه‌های افسردگی بیشتر مطالعه كنید و آنها را سرسری نگیرید و به آنها توجه نشان دهید.

 

اگر به 5 تا 10 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، یعنی علائم خفیفی از افسردگی دارید كه با توجه به آنها و تغییر یكسری عادات و ایجاد انگیزه و شادی در كارهای روزانه خود از آنها رهایی پیدا می‌كنید.

 

اگر به صفر تا 5 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، می‌توانید به زندگی خود با آرامش و راحتی ادامه دهید چون به هرحال یكسری از علائم در طول روز و هفته به دلیل رودرروشدن با مسائل زندگی بروز می‌كند.

 

به خودتان كمك كنید

اگر فكر می‌كنید روح‌تان سرما خورده است، می‌توانید به روش‌های زیر با آن مبارزه كنید:

یكی از كارهای بسیار مهم این است كه در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. داشتن نظم به كاركرد طبیعی بدن شما كمك می‌كند كه احساس بهتری داشته باشید.

 

فعال باشید و اكسیژن به میزان كافی جذب كنید. در طول روز، انجام ورزش ملایم به خصوص در موقع صبح و بیدار شدن از خواب به مدت 15 تا 20 دقیقه بسیار به سرزندگی شما كمك می‌كند.

 

نور مناسب به بهتر شدن كاركرد بدنتان كمك می‌كند. سعی كنید در محیط زندگی یا كارتان از نور مطلوب و مورد دلخواه‌تان استفاده كنید و تا جای ممكن از تاریكی و نور بسیار كم بپرهیزید.

 

سعی كنید مشكلی كه موجب آزارتان می‌شود را پیدا كنید و در مورد آن با روانشناس صحبت كنید یا در مواقع غیرضروری با یك دوست معتمد یا یكی از نزدیكان‌تان در مورد آن حرف بزنید.

 

كار و مشغله روزانه‌تان را در حد توانتان تنظیم كنید.

 

به كار یا سرگرمی‌ای كه علاقه دارید چند ساعت در طول روز بپردازید.

 

سعی كنید در مواقع مواجهه با مشكل یا استرس روزانه اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید و آن را تقویت كنید.

 

سعی كنید از حافظه‌تان استفاده كنید و تمركز خود را بالا ببرید. كتاب یا مطالب مورد علاقه‌تان را در طول روز مطالعه كنید.

 

به موسیقی شادی كه از آن لذت می‌برید و باعث تغییر روحیه‌تان می‌شود، گوش دهید.

 

اگر اهل نوشتن هستید، دلایل افسردگی خود را بنویسید. هرگاه از طریق نوشتن آنچه در دل دارید را مطرح كنید، آرامش می‌یابید زیرا در این صورت افكار شما و آنچه موجب افسردگی‌تان شده است تا حدی آشكار می‌شود و شما از دلایل درون خود كه شاید تاكنون به آن پی نبرده‌اید، آگاه می‌شوید.

منبع:مجله ایده آل

علی جووون بازدید : 40 یکشنبه 03 دی 1391 نظرات (0)

 

چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد:زبان

فريدون در جشن کباب پزی سکندری خورد و به زمین افتاد.اما به دوستانش که پیشنهاد کردند به اورژانس زنگ بزنند گفت حالش خوب است و فقط بخاطر اینکه به کفشهای جدیدش عادت ندارد پایش به سنگفرش گیر کرده.آنها به او کمک کردند تا بلند شده و یک بشقاب غذای دیگر برای خود بکشد.
فریدون با اینکه کمی هول شده بود ولی تا آخر آن بعدازظهر خود را سرگرم کرد.
همان شب همسر فریدون تماس گرفت و به همه اطلاع داد که فریدون را به بیمارستان منتقل کرده اند و وی ساعت 6 بعد ازظهر فوت کرده است.او در جشن دچار حمله شده بود و اگر اطرافیانش نشانه های حمله را تشخیص داده بودند شاید فریدون اکنون با ما بود.
گاهی حمله منجر به فوت افراد نمیشود اما آنها در شرایطی بدتر از مرگ مجبور به ادامه زندگی میشوند.
خواندن این متن تنها یک دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت...
یک متخصص اعصاب اعلام کرده است که اگر شخصی را که دچار حمله شده در 3 ساعت به بیمارستان منتقل کنند میتوان عوارض ناشی از حمله را بطور کامل از بین برد.بله بطور کامل!!وی میگوید روش شناسایی حمله و رساندن بیمار به درمانهای پزشکی در کمتر از 3 ساعت به شناسایی علایم آن بستگی دارد:
شناسایی علایم سکته:
در برخی موارد شناسایی علایم سکته کار بسیار سختی است.
متاسفانه نا آگاهی افراد میتواند منجر به فاجعه ای جبران ناپذیر شود.سکته میتواند باعث مرگ یا آسیب مغزی فرد گردد و این در حالیست که اطرافیان شخص حتی متوجه علایم سکته نشده اند.
پزشکان اعلام کرده اند که اطرافیان قربانی میتوانند تنها با پرسیدن سه سوال ساده متوجه علایم سکته شوند.
هیچگاه این سه حرف را فراموش نکنید:لحد
نشانه های سکته:
ل:از شخص بخواهید تا لبخند بزند.
ح:از شخص بخواهید که حرف بزند یا یک جمله ساده را به درستی ادا کند.(مثلا:امروز هوا آفتابی است)
د:از وی بخواهید هر دو دستش را بلند کند.
اگر فرد در انجام هر کدام از موارد مورد اشاره مشکل داشت، در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و علایم را برای امدادگران توضیح دهید.
و اما نشانه دیگری از سکته:از وی بخواهید زبان خود را بیرون بیاورد.
اگر زبان وی به راست یا چپ متمایل شده بود، بدانید که شخص دچار حمله شده است.
یک متخصص قلب میگوید اگر هرکس این ایمیل را دریافت میکند آن را به 10 نفر دیگر بفرستد میتوان امیدوار بود که حداقل جان یک انسان نجات یابد.
اگر اين متن راقبلاً خوانده ايد،لطفا باز هم بخوانيد و ارسال کنيد.
علی جووون بازدید : 46 شنبه 02 دی 1391 نظرات (2)

پ نه پ, پ ن پ جدید

داریم 10 نفری بازی شبکه ای میکنیم اومده میگه جدی حال میده؟ میگم پــ نه پــ اسکولیم! عذاب داره اما میخوایم تهذیب نفس کنیم!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

رفتیم غار علیصدر. به رفیقم خفاش نشون دادم. میگه وای خفاشه! پــ نه پـــ بتمن بود. اجاره خونه گرونه اینجا سکونت دارن فعلا!!!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

به یارو راننده میگم: آقا اگه میشه یکم سریعتر. الان هواپیما میپره... میگه: بسلامتی مسافرین؟

... پــ نه پـــ... فندک هواپیما دیشب دستم جامونده، میرم بدم به رانندش!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

رفیقم میگه اگه با گوشی برم تو اینترنت از شارژم کم میشه؟ پـــ نه پـــ از ذخیره ارزی کشورهای عضو اپک کم میشه.

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

به دوستم میگم این لینک هایی که دادی همشون خرابه!! میگه یعنی باز نمیشه ؟
میگم پـَـَـ نــه پـَـَــــ روشون کَپَک زده باید بریزیمشون دور !

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

بهش میگم : دیگه می خوام ازت جدا شم !
میگه : این حرف آخرته ؟
پ ن پ این خلاصه ای بود از اخبار ایران و جهان ،
لطفأ به ادامه ی خبر توجه فرمایید !

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

حواسم نبود با صورت رفتم تو در، میگه ندیدیش؟ میگم پـــ نه پــــــ من دارکوبم می خوام با منقار یه سوراخ برا خودم باز کنم برم تو.

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

رفتم صندلی بخرم واسه کامپیوتر، یارو گفت: راحت باشه؟ پــــ نه پــــ خار داشته باشه...

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

دارم تو حیاطمون موتورمو تعمیر میکنم به مامانم میگم دستمال بیخودی داری؟ میگه میخوای موتورتو تمیز کنی؟

پـــ نــه پــــــ میخوام هل هله کنان برم تو کوچه کردی برقصم.

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

طوطی گرفتم فامیلمون اومده میگه اااااااااااااااااااااااا طوطیه؟
پـــ نــه پــــــ یا کریمه یه کم با فتوشاپ تغییرش دادم!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

دستمو بلند کردم از استاد سوال کنم. میگه شما سوال داری؟ پـــ نــه پــــــ خواستم خطوط کف دستمو بهت نشون بدم فالمو بگیری ...

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

یارو عکسمو دیده میگه:اااا دماغ خودته این؟ پــــ نه پـــــــ دماغ اجدادمه که بینی به بینی، نسل به نسل منتقل شده الان رسیده به من!!!!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

زنگ زدم 115، میگه آمبولانس میخواین قربان؟ پـَـَـ نَ پـَـَــــ یه پلیس 110 میخوام, بقیش هم آدامس بدین!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

رفتم دکتر میگم:دو روزه بدنم خیلی درد میکنه! بعد از 10 دقیقه معاینه میگه: میخوای واست دارو بنویسم؟! پـَـَـ نَ پـَـَــــ میخوای واسم دعا کن تا خوب بشم!!!!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

هفته پیش مریض شدم، رفتم آمپول بزنم... آمپولارو دادم به پرستاره...میگه آمپول بزنم؟ پ نه پ توش آب پر کن تفنگ بازی کنیم!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

ماشینه تا شیشه جمع شده... یه نفر اون بغل افتاده پارچه سفید روش کشیدن... یارو داره رد میشه... میگه مرده؟ پ نه پ تصادف خستش کرده خوابیده!

♦♦♦♦♦♦♦♦پ ن پ جدید♦♦♦♦♦♦♦♦♦

سوار تاکسی شدم رسیدیم سر خیابون گفتم مرسی آقا... می گه پیاده می شین؟ پ نه پ خواستم بین مسیر یه تشکر ناغافلی کرده باشم جو از سنگینی درآد!
منبع:

تعداد صفحات : 5

درباره ما
سلام من علی آفریده هستم نویسنده ی این وبلاگ. هرچه که می خواهید در این وبلاگ قرار داده ام اگر هم نبود بگویید تا بگذارم. فقط نظر یادت نره علی آفریده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 138
  • بازدید کلی : 4,065